Skan XSkanX Dækcenter

Åbent: Hverdage 8:00-17:00

Hos SkanX er vi glade for, at vores kunder stiller gode spørgsmål. Her er et udpluk over de oftest stillede spørgsmål:

 

Hvor højt skal dæktrykket være?

For at være sikker på at få det rigtige dæktryk i sine hjul, skal man som hovedregel altid læse instruktionsbogen for bilen. I de fleste tilfælde kan man også se dæktrykket i bildøren ved føresædet eller ved benzindækslet. Disse tal indikerer trykket, hvis den kører med standard hjulstørrelse. Her skal man tage højde for,hvis bilen har fået eftermonteret større hjul. Det vil sige hvis bilen normalt kører på 15 tommer, men har fået eftermonteret 17 tommer, er det vigtigt at komme mere luft i hjulet end foreskrevet.  

Små biler 2.1-2-3
Mellem biler         2.3-2.5
Stor biler 2.4-2.6
SUV-biler 2.5-2.6
Varevogn 3.5-4.0

 

Et forkert dæktryk kan have stor indflydelse på bilens køreegenskaber og ikke mindst brændstofforbruget. Ved dæktryk der ligger en bar under det optimale vil brændstof forbruget stige op til 15% og dækkens levetid minimeres med op til 40%, da dækkene vil blive slidt skævt.

Det er en god ide, hvis man ofte kører med tungt gods, at komme ekstra luft i hjulet. 

Det anbefales at tjekke dæktrykket mindst en gang om måneden med kolde dæk. Det vil sige dækkene ikke har været belastet ved en længere køretur eller høj hastighed. Du kan selv tjekke dæktryk på stort set alle tankstationer, og vi hjælper også gerne ved vores dækhal i Rødovre. 

 

Hvad betyder tallene på dækket?  

Det er nemt at se hvilken størrelse dæk der sidder på din bil, når man ved hvor man skal kigge. 

Dette dæk er af mærket Continental, hvor modellen hedder ContiPremiumConrtact 2. Modellen skiftes som regel ud hvert 4-5 år, hvor der bliver lavet forbedringer og opdatering af den forgående model. Derfor kan du også finde dæk der hedder f.eks. hedder ContiPremiumContact 5. 

Størrelsen på dækket er markeret med tre dimensioner bestående af xxx/xxRxx. 

På dette dæk er det f.eks. 205/55R16 

205 er bredden på dækket som er 205 mm 

55 er højde som er defineret som 55% af bredden. Det vil sige 55% af 205 mm.

R er et symbol for, at det er et radialdæk.

16 er diameteren på dækket målt i tommer. Dette skal være den samme som fælg størrelsen.  

 

Dernæst skal man kigge på hvor meget balast og hvor hurtigt dækket er godkendt til. På dette dæk står denne kode lige efter størrelsen 91V.

91 er belastningen som er 462 kg pr. hjul. Det vil sige bilens total vægt ikke må overstige 1.848 kg.,

V er betegnelsen for hastighed og er i dette tilfælde 240 km/t.

 

  

 

Hvorfor er der en hastighedskode?

Sommerdæk

De fleste sommerdæk har hastighedskoden H (210 km/t) eller V (240 km/t). Mange vil ikke komme i nærheden af denne fart, men det er stadig vigtigt at få et sommerdæk der er typegodkendt til bilen, da det er egnet til bilens belastning. Man kan finde den korrekte hastighedskode i bilens instruktionsbog eller kigge på max hastigheden på speedometeret.

Vinterdæk

Vinterdæk er der ikke de samme regler. Her gælder det blot man skal have et dæk med minimun Q-hastighed(160 km/t). Hvis hastighedskoden ikke stemmer overens med bilens maxhastighed skal man i Tyskland have monteret et klistermærke i bilens forrude der viser maxhastigheden på dækket. 

Speed indeks

Max.

Hastighed

N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
Z >240

 

Hvad beyder belastningsindeks? 

Når man skal have nye dæk på sin bil, skal man huske at finde et dæk der kan klare bilens belastning. Er belatningen for lav kan man risikere at dækket kan sprænge pågrund overbelastning. Man skal derfor kende bilens totalvægt. Den kan man finde i bilens instruktionsbog, registringsattest. På trafiksstyrrelsen kan man ved hjælp af sit stelnummer også finde totalvægten. Ved varebiler kan der være forskel på hvor meget bag- og forakslen kan bærer. Derfor er det vigtigt at undersøge typegodkendelsen for sin bil. 

F.eks. 195/65R15 91H

Volkswagen Golf PLUS 2.0 aut. fra 2009 med totalvægt på 2.070 kg. Dækkene kan klare 615 kg. pr. hjul det vil sige 2.460 kg. i alt. Derved kan vi konstatere at 91-load er nok til denne bil. 

 

BELASTNINGSINDEKS
Kode   KG                Kode   KG                Kode   KG          
66  300 86 530 106 950
67 307 87 545 107 975
68 315 88 560 108 1000
69 325 89 580 109 1030
70 335 90 600 110 1060
71 345 91 615 111 1090
72 355 92 630 112 1120
73 365 93 650 113 1150
74 375 94 670 114 1180
75 387 95 690 115 1215
76 400 96 710 116 1250
77 412 97 730 117 1285
78 425 98 750 118 1320
79 437 99 775 119 1360
80 450 100 800 120 1400
81 462 101 825 121 1450
82 475 102 850 122 1500
83 487 103 875 123 1550
84 500 104 900 124 1600
85 515 105 925 125 1650

 

Hvornår skal man have vinterdæk på?

-          I Danmark er der ingen regler om, hvornår man skal have monteret sine vinterdæk på bilen. I andre lande som Tyskland, Sverige og Norge er der særlig regler om hvornår man skal have vinterdæk.

Vi anbefaler dog at man får sine vinterdæk montereret når temperaturen er under 7-8 grader. Selvom der ikke ligger sne og isglatte veje har gummiblandingen i vinterdækket suverænt bedre egenskaber end sommerdækket på flere områder. Bremselænge på våd og tør er markant bedre ved et vinterdæk end sommerdæk og sommerdæk bliver hurtigere slidt ved koldere temperature. 

 

Hvad bruges en centreringsring til?


Centreringsringe er lavet for at tilpasse navhullet på din bil, til centerhullet på en alufælg.

Dette gør udvalget på alufælge langt større, da en fælg med større navhul end bilen kan tilpasses med en ring.

Hvis en fælg med hul 66.6 skal passe på en bil med navhul 57,1, skulle der bruges en centreringsring i størrelsen 66,6-57,1. 

 

 

 

Kan mine dæk blive for gamle? 

-          Holderbarheden på dæk har meget at gøre med dækket historie. Hvordan er det blevet opbavaret, hvor meget har det kørt og hvor har det kørt henne. Derfor er der ikke nogen garanti for, hvor længe et dæk kan holde. Selvom mønsteret på dine dæk ikke er nedslidt, kan dæk godt blive for gamle og begynde at mørne. Vi anbefaler at dækkene på din bil og reservehjulet ikke bør være overstige 8 år.

Efter EU lovkrav skal alle dæk være DOT-mærket. Dot-mærket er en betegnelse for dækkets alder og skal være synlig på dækket. Dæk der er fremstillet efter år 1999 skal have DOT mærke og dækproducenterne har lavet en fælles betegnelse for DOT mærket. F.eks. DOT 1814 der betyder dækket er produceret i uge 18 i 2014.

Herhjemme er der ikke nogen lovgivning om hvor gamle dæk må blive. Dog skal man huske at undersøge reglerne hvis man skal rejse udlands. Tyskland har f.eks. et lovkrav på, at dækkene ikke må være over 6 år gamle.

dot_daek 

Dette dæk er f.eks. fra uge 35 år 2009

 

Skal der være ens dæk på bilen?

-          Det er ikke lovligt at køre med forskellige størrelser på samme bil, med undtagelser enkelte bilmodeller. Det samme gælder med hensyn af type dæk. Der skal enten være monteret vinter, sommer eller helårsdæk hele vejen rundt. Hvis køretøjet vejer over 3.000 kg, er det tilladt at blande typer af dæk. Alle mærker og mønstre er tilladt, hvis overstående krav bliver overholdt. Det vil sige,  der godt må sidde f.eks. Bridgestone, Continental, Michelin og Goodyear på samme bil. Det må dog anbefales, at dækkene parvis er ens. I Tyskland skal dækkene være parvis ens.

 

Hvad er forskellen på et dækskift og et hjulskift?

-         Et hjulskift (billed 1) er dæk der i forvejen er monteret på enten en stål- eller alufælg, hvorimod et dækskifte er løse dæk (billed 2), som skal monteres på en fælg og dernæst på bilen.

Det kan hurtigt svare sig at investerer i to sæt fælge, så både vinter- og sommerdækkene er monteret på fælge som billed 1. Har kan man spare 525 kr. hvert halve år og prisen for et sæt stål fælge ligger fra. 1.400 kr. Det vil altså tage ca. 3-4 skift er de nye fælge tjent ind. 

 

Efficient Grip _Sidewall   Conti Dæk   

 

 

Hvornår er dæk nedslidte?

-          Den danske lovgivning kræver at mønstret minimum skal være 1,6 mm. Dog anbefaler vi hos SkanX at få skiftet dækkene inden mønsteret kommer under 3 mm, da det har stor indflydelse på køreegenskaberne. 

 

Hvorfor skal dæk afbalanceres?

-          Et dæk i ubalance vil gå meget ud over køreglæden, da både rattet og bilen vil ryste. Afbalancering skal ske hver gang man får monteret nye dæk eller har haft et dæk til lapning. Ved skift mellem komplette vinterhjul og sommerhjul er det ikke nødvendigt at få dem afbalanceret, hvis de har kørt optimalt forinden.

 

Kan man ikke bare vælge helårsdæk, så slipper man for besværet med at skifte?

-          Overvejer du helårsdæk bør du tænke over, hvad dit kørselsbehov er. I dag er helårsdæk et udemærket dæk, der klarer sig fint både til sommer og vinterkørsel. Dækket er godt til forbrugeren, der ikke kører så mange kilometer om ugen, og sjældent når der er sne eller is på vejen. Vi anbefaler ikke helårsdæk til biler, der kører mere end 6.000 km om året. Det er ikke tilladt at køre i Sverige i perioden 1 december til 31. marts med helårsdæk, hvis der er vinterligt vejr. 

 

Kan man lappe et dæk?

Når et dæk skal lappes, skal man først tage stilling til dækkes tilstand. Er det gammelt og mørt eller slidt helt ned vil en reperation ikke være det optimale, da det ikke er en forsvarlig løsning. 

Er dækket derimod frisk og velholdt vil man kunne fortage sig en lapning hvis følgende kriterier er opfyldt.

- Hullet skal være på kørefladen af dækket og ikke for tæt på en krumning.

- Hullet må ikke være på siden er dækket

- Der må ikke være skade i form af buler på dækket.

- Karkassen inden i dækket er intakt.

- Hullet ikke må være større end 6 mm.